вівторок, 28 листопада 2023 р.

Мотивація. Частина 2. (нотатки Катерини Гольцберг)

(по нотатках вебінару Оптіма Академія Дистанційна школа «Центр освіти «Оптіма»)

Теза 2.

Мотивація - дуже індивідуальна штука. Вона наче набір перфокартів, - таких табличок з інформацією, де дірочки пробиті в різних місцях і треба їх поєднати особливим чином, щоб програма запрацювала.
Так і з мотивацією - вона не однорідна для всіх, а унікальна для кожного, свій несхожий набір важливих речей.
Звичайно нам хочеться, щоб наші діти керувалися виключно внутрішньою мотивацією, але зовнішня також може бути цілком доречною, якщо вона не ґрунтується на страху та покараннях.
Але є ще деякі важливі різновиди мотивації, які можуть бути корисними, якщо їх правильно налаштувати.
Процесуальна мотивація - це відчуття задоволення і радість від самого процесу навчання. Це коли дитина каже: "Як класно у мене виходить!" Така мотивація помітна у дітей, які збирають, наприклад, складний набір ЛЕГО. Дитина занурюється в процес, але і результат поступово стає видно і він задовільнає дитячу цікавість: а що ж з цього вийде?
Соціальна мотивація - це відчуття, що вчитися престижно і шляхетно, і моє оточення - люди, які хочуть вчитися і розділяють мої переконання, що вчитися - це круто. Нажаль, я дуже часто зустрічаю дітей, які зізнаються, що в їх класі чи серед друзів опція "навчатися добре" - не вітається, що хороші оцінки не є нормою, і тих, хто добре наполегливо навчається - цькують. Це дуже погана історія, особливо для підлітків, яким важлива думка їх референтної групи. Недарма ж родини, які налаштовані на гарну освіту, зважають не тільки на те, хто навчає їхніх дітей, а і на те, з ким навчається їх дитина. Бо дитячий нетворкінг також має значеня! Ми дуже часто недооцінюємо вплив соціального середовища на мотивацію. Але він дуже вагомий!
Спонукальна мотивація. "Я - унікальний, я - цікавий, я маю право і свободу обирати чим займатися. Мої досягнення - помітні, я бачу реальний результат. Прогрес в навчанні дає мені змогу відчувати, що я рухаюся в правильному напрямку і це впливпє на моє майбутне". Спонукальна мотивація дає дитині відчуття, що від її дій залежать і її результати, тобто встановлюється взаємозв'язок між зусиллями та тим, як може змінитися якість життя.
Нажаль, але саме батьки можуть блокувати спонукальну мотивацію, коли задовольняють всі потреби дитини навіть не чекаючи того, щоб дитина озвучила свої бажання. Наприклад, купують дитині все, що вона просить, не зважаючи навіть на власні можливості і потреби дитини. Часто це відбувається через батьківське почуття провини, коли батьки замість проведеного з дітьми часу, пропонують коштовні речі. Дитина втрачає відчуття реальності та цінності набутого.

Немає коментарів: