Незважаючи на ризики і виклики, спричинені, на жаль, складними зовнішніми чинниками, зміни освітньої парадигми у закладах освіти України у контексті реалізації Концепції «Нова українська школа» відбуваються.
Відчутними вони є в організації освітнього процесу у початковій школі. Дещо повільніше від передбачуваного нова українська школа запроваджується у базовій освіті, оскільки педагоги не цілком були підготовлені до системної роботи у рамках підвищених вимог з одночасним наданням їм академічної свободи у власних діях та прийнятті відповідних ефективних рішень.
Як відомо, у розділі VI, статті 54 п.1 Закону України «Про освіту» зазначено, що педагогічні працівники, з-поміж іншого, мають право на:
• академічну свободу, включаючи свободу викладання, свободу від втручання в педагогічну, науково-педагогічну та наукову діяльність, вільний вибір форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі;
• педагогічну ініціативу;
• розроблення та впровадження авторських навчальних програм, проектів, освітніх методик і технологій, методів і засобів, насамперед методик компетентнісного навчання.
Сучасний вчитель, отримавши академічну свободу, по правді кажучи, перетворюється з виконавця реформи у менеджера її реалізації, проявляючи при цьому здібності управління освітнім процесом викладання навчального предмета/інтегрованого курсу. Чи готові до такої зміни ролей сучасні педагоги? Напевно, далеко не кожен, оскільки виконавчий тип мислення залишається, на жаль, у вчителів переважаючим. А в умовах освітніх змін важливим є прояв саме лідерських/управлінських якостей, що дозволять педагогам брати на себе більшу відповідальність за результати освітнього процесу в класі.
Отже, повноваження педагогів розширюються, їм надається більше самостійності у моделюванні освітнього процесу, використанні методів, технологій, засобів, форм навчання тощо, не забуваючи при цьому про співпрацю з освітніми інституціями, організаціями, персоналіями і творчими групами, які розробляють, знайомлять і поширюють інноваційні підходи у підготовці, організації та проведенні сучасного уроку.
Міністерство освіти і науки України та Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти», як партнери освітян, на своїх сайтах систематично розміщують відповідні навчально-методичні матеріали для забезпечення викладання шкільних предметів, організації та науково-методичного супроводу освітнього процесу у закладах освіти.
Послуги, що їх надають науково-педагогічні, педагогічні працівники КЗ ЛОР «Львівський ОІППО» у співпраці з ЦПРПП області, великою мірою допомагають педагогам підвищувати рівень власного професійного зростання у впровадженні сучасних технологій та корисних практик в організацію освітнього процесу через участь у відповідних заходах, а також використовуючи матеріали, розміщені на сайті інституту.
Підготовці сучасного педагога – «агента змін» – до запровадження НУШ у початковій і базовій освіті сприяють і навчально-методичні матеріали, розміщені на сайті «Супервізія в НУШ» http://barna-consult.com/.
Так, керівники ЗЗСО, вчителі математики 5-6 класів НУШ можуть скористатися матеріалами у рубриці «Базова освіта» http://barna-consult.com/category/bazova-osvita/, які були розміщені впродовж 2022-2023 навчального року, а також матеріалами, які допоможуть в організації освітнього процесу з математики у 5-6 класах НУШ у 1 семестрі 2023-2024 навчального року (Додаток_1, Додаток_2, Додаток_3 і Додаток_4).
Форма представлення навчально-методичних матеріалів, розроблених як цьогоріч, так і у 2022-2023 навч. році, є на цей раз не зовсім звичною. Але авторки радять педагогам НЕ сумніватися у доцільності їх використання у практичній діяльності, оскільки всі ці матеріали були апробовані значною кількістю вчителів у 5-их класах масових закладів освіти та вчителями – у пілотних 6 – их класах Львівщини, і в цілому отримали позитивні відгуки. Звертаємо увагу, що нумерація діагностувальних робіт, вміщених у «тіло» відповідних, пропонованих цього року, календарно-тематичних планувань, НЕ завжди збігається з минулорічною нумерацією (ми не хотіли порушувати уже встановлений порядок, щоб не заплутувати вчителів, які використовували у своїй роботі наші торішні матеріали). Вважаємо, що вчитель на правах академічної свободи зможе (за потреби) внести відповідні корективи перед тим, як пропонувати ці роботи учням для виконання на уроках.
З питань покращення змісту і форми пропонованих навчально-методичних матеріалів можна спілкуватися на сторінках сайту «Супервізія в НУШ» у рубриці «Запитуйте – Відповімо» або за контактною електронною адресою чи за номером телефону 067-238-04-33.
Марія Барна, кандидатка педагогічних наук, доцентка,
завідувачка кабінету координації впровадження НУШ
КЗ ЛОР «Львівський ОІППО»
Немає коментарів:
Дописати коментар