вівторок, 1 липня 2025 р.

Оцінювання НУШ. Комплексна практична робота. Погляд вчителя-практика

 


Щодо комплексних практичних робіт для перевірки знань умінь, навичок та ставлення учнів за групами результатів - це своєрідна "контрольна робота" з теоретичною та практичною частиною.

Я роблю це так:
Мають перевірятися три групи результатів:
1. Працює з інформацією, даними, моделями
2. Створює інформаційні продукти.
3. Працює в цифровому середовищі
Ці групи відображають ключові аспекти цифрової компетентності, необхідні для успішної взаємодії з інформаційними технологіями в сучасному світі:
1. Працює з інформацією, даними, моделями — оцінюємо теоретичні знання та вміння їх застосовувати.
2. Створює інформаційні продукти — оцінюємо уміння створювати цифрові продукти.
3. Працює в цифровому середовищі — оцінюємо навички роботи з пристроями.
4. Безпечно та відповідально працює з інформаційними технологіями — оцінюємо ставлення учнів до етичних та безпекових норм використання сучасних інформаційних технологій.
Всі чотири групи, як правило не оцінюються на одному занятті - не вистачить часу.
Оптимально оцінювати дві або три групи. Третя має бути присутня завжди, адже це навчики роботи з комп'ютером/цифровими пристроями.
Розподіл за часткою у загальному результаті:
- якщо 1, 2, 3 групи: 1 та 2 групи - по 40%, 3 група - 20%.
- якщо 3, 4 групи: 3 та 4 групи - по 50%.
- якщо 1, 3, 4 групи: 1 та 4 групи - по 40%, 3 група - 20%.
Перша група - перевіряємо теоретичні знання.
Друга група - перевіряємо уміння шляхом виконання практичних завдань за комп'ютером.
Третя група - може перевірятися як через знаннєвий компонент, так і практичну діяльність, якщо оцінюється і 2 група - 3 група через знаннєву складову, якщо і 4 група - через практичну діяльність.
Четверта група - перевіряємо ставлення учнів до етичних та безпекових норм через "рефлексивний" опитувальник.
Завдання по 1 групі (на знання теоретичних засад):
- 3 тестів з вибором однєї правильної відповіді;
- 3 - з вибором кількох відповідей;
- 3 - на встановлення відповідності;
- 3 - питання з "відкритою" відповіддю(вписати правильну відповідь).
Завдання по 2 групі - диференційовані практичні завдання:
1 рівень - на наданим зразком (документ, зображення, програма) створити такий самий документ або програму;
2 рівень - створення документу або програми за наданою умовою, яка є логічним продовженням та розширенням задачі 1 рівня;
3 рівень - розробка невеликого закінченого міні-проєкту на основі контенту/коду завдання рівня 2 з додатковими елементами/функціями власного авторства учня.
Всі завдання мають бути пов'язаними між собою поступово ускладнюватись.
Термін виконання - до 20 хвилин.
По 3 групі:
- або опитувальник щодо використання обраного середовища/середовища програмування, обраних алгоритмів дій у середовищі/середовищі програмування та програмних структур, які були використані під час виконання завдання 2(у вигляді тестів подібно до тестів першої групи);
- або виконання практичного завдання на налаштування операційної системи/програмних засобів, роботу з об'єктами файлової системи, роботу в Інтернеті/комп'ютерній мережі, з певними програмними засобами.
По четвертій групі - тести по визначенню ставлення учнів до етичних та безпекових норм сучасних інформаційних технологій.
До кожного завдання надаються чіткі та однозначно визначені критерії оцінювання, які можна використати і для самооцінювання учніми власних робіт. Критерії розробляються на основі Критеріїв оцінювання інформатичної галузі відповідно до змісту питань, які виносяться на оцінювання.
Все це не "догма" - ви можете це робити зовсім інакше, але комусь це може стати в нагоді.

П.С. Не хочете "плавити мізки", щоб створити завдання для комплексної практичної роботи з групами результатів? - створіть запит для ШІ (Google Gemini на ChatGPT) :
"Створи комплексну практичну роботу для первірки знань, умінь, навичок (ставлення - за потреби) з теми (вказуємо тему/розділ).
Перелік питань:
- ....
- (записуємо питання, які розглядалися під час вивчення);
Оцінюємо: (вказати які групи результатів оцінюються)
Вимоги до змісту комплексної практичної роботи:
(вказані вище)
Додаємо критерії оцінювання або пропонуємо розробити власні критерії по кожному завданню.
Вказуємо, що має бути підготовлено текст роботи або текстовий файл (інакше ШІ може не зрозуміти, що потрібно зробити).
В результаті ви отримаєте "заготовку" до КПР, яку після перегляду та внесення виправлень (або й без них) можна використати на уроці.
П.С. Раніше я готував тести сам (у форматі QTI для онлайн-системи), потім створив парсер який розбирав готові тести з "Наурок" (маю гріх 🙁 ) і на основі їх робив QTI, тепер тести ґенерує ШІ - мені потрібно лише підготувати перелік питань і переглянути відповіді, щоб у них не було "галюцинацій"
Автор: Григорій Громко

Немає коментарів: