ДО ЧОГО
ГОТУВАТИСЯ
Математичний зміст завдань PISA можна розділити на чотири
категорії:
·
зміни й залежності (алгебра);
·
простір і форма (геометрія);
·
кількість (арифметика);
·
невизначеність і дані (теорія ймовірності і
статистики).
На кожну з цих категорій припадають приблизно
по 25% всіх можливих балів за завдання з математики.
Конкретизуємо теми, знання з яких знадобилися учням для
розв’язування задач під час моніторингу PISA:
·
Числа (цілі і дробові, раціональні й
ірраціональні). Уміння оперувати звичайними дробами, десятковими дробами.
·
Відсотки. Різновиди задач на відсотки.
·
Відношення і пропорції. Розв’язування
відповідних прикладних задач.
·
Вимірювання та знаходження величин (кількісне
визначення характеристик фігур та об’єктів, наприклад, вимірювання кутів,
довжин відрізків, відстаней, знаходження периметрів, довжин кіл, площ і об’ємів
геометричних фігур, співвідношення між одиницями вимірювання).
·
Система координат (представлення й опис даних,
їх розташування й залежності між ними).
·
Елементи прикладної математики (комбінаторика,
ймовірність, статистика).
·
Наближені обчислення (наближені оцінювання
кількостей і значень числових виразів, включно зі значущими цифрами й
округленнями).
·
Алгебраїчні вирази (словесна інтерпретація та
перетворення алгебраїчних виразів, що містять числа, символи, арифметичні
операції, степені й корені).
·
Рівняння, нерівності та розв’язування текстових
задач за допомогою них (лінійні рівняння й нерівності та ті, що зводяться до
них; прості квадратні рівняння; аналітичні й неаналітичні методи розв’язання).
·
Функції та їхні графіки (переважно, увагу
приділено лінійним функціям, їхнім властивостям, різним формам їхнього опису й
задавання).
·
Плоскі й об’ємні геометричні фігури, зв’язок
між ними та між їхніми елементами: співвідношення між елементами фігур
(наприклад, теорема Піфагора для прямокутного трикутника), взаємне
розташування, подібність і конгруентність, відношення, пов’язані з
перетворенням і рухом фігур, а також відповідність між плоскими та об’ємними
фігурами.
У ЧОМУ ПРОБЛЕМА
Варто зазначити, що в чинних програмах із
математики немає теми “Наближені обчислення”.
З розділами математики, такими як
“Комбінаторика”, “Статистика” та “Теорія ймовірностей”, учні знайомляться лише
наприкінці 9 класу (в четвертій чверті). А моніторинг PISA може відбуватися
раніше, ніж ці теми будуть вивчені учнями.
В основній школі не передбачається ґрунтовне
вивчення стереометричних фігур, крім прямокутного паралелепіпеда.
НА ЩО ЗВЕРТАТИ УВАГУ В ПІДГОТОВЦІ
1. Під час навчання математики в 5–8-х
класах доцільно систематично пропонувати учням для розв’язування прості
комбінаторні задачі та завдання, що стосуються аналізу статистичних даних. На
гуртках чи варіативних курсах – розглядати основні поняття статистики й теорії
ймовірностей.
2. Значне місце в моніторингу PISA
відводиться завданням на відсотки, оскільки відповідні компетентності активно
використовуються в повсякденному житті. У цьому контексті тема “Відсотки.
Задачі на відсотки” має стати наскрізною змістовою лінією основної та старшої
шкіл. Відомості про відсотки варто розглядати не лише в 5–6-х класах, а й
постійно актуалізувати в 7–9-х та 10–11 класах (для підготовки до ЗНО).
3. Активно впроваджувати фузіонізм у
навчанні геометрії (поєднувати вивчення планіметричних і стереометричних
фігур). Такий підхід забезпечує формування умінь аналізувати задачу з різних
сторін, знаходити на об’ємних фігурах відомі співвідношення між плоскими
(наприклад, теорема Піфагора в прямокутному паралелепіпеді).
Доцільно розвивати просторове мислення учнів і
розв’язувати різні прикладні стереометричні задачі, що зводяться до
планіметричних. Зазвичай у дослідженнях PISA пропонують задачі, у яких від
об’ємних фігур учні мають перейти до плоских.
4. Варто розвивати вміння учнів створювати
моделі до задач – постійно пропонувати прикладні задачі, розв’язування яких
передбачає різноманітне моделювання (створення рівнянь, графіків, схем,
малюнків, графів тощо).
ЩЕ ОДНА ОСОБЛИВІСТЬ ЗАВДАНЬ PISA
Аналіз оприлюднених завдань і звіти дають
підстави для систематизації пропонованих прикладних задач на три типи
життєвих ситуацій:
задачі, які пускають у дію повсякденний досвід
учнів (купівля різних товарів, зокрема ліків, читання та аналіз інструкції
тощо);
задачі, у яких йдеться про ситуації, з якими
учень матиме справу під час навчання конкретного предмету чи у своїй подальшій
професійній діяльності;
задачі, що вимагають опрацювання інформації з
газет, журналів чи інтернету.
Задачі перших двох різновидів останнім часом
представлені в шкільних підручниках. Цьому сприяло те, що у 2017 році навчальні
програми з математики були оновлені, додано наскрізні лінії ключових
компетентностей, що стали засобом інтеграції ключових і загальнопредметних
компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів. Передбачається, що
формування саме таких компетентностей допомагає розвивати в учнів здатність
застосовувати отримані знання в різних ситуаціях і набувати досвід
використовувати набуті математичні компетентності на практиці.
Третій різновид задач не популярний у чинних
підручниках, оскільки вони займають великий обсяг і досить швидко застарівають.
Але такі задачі вчителі легко можуть складати самостійно на основі реальних
життєвих ситуацій, що висвітлені в газетах, журналах чи інтернеті. Варто
залучати й учнів до створення та розв’язування задач на основі опрацювання
інформації з медіа.
Дарина Васильєва, старший науковий
співробітник відділу математичної та інформатичної освіти Інституту педагогіки
НАПН України, вчитель математики ліцею “Престиж”.
Джерело
Титульне фото: автор – halfpoint, Depositphotos
Гиииии ПІСА.
ВідповістиВидалити